“Edukácia v treťom veku”
27. november 2014
ZÁVERY
Konferencia prostredníctvom niekoľkých prezentovaných príspevkov (vrátane výsledkov výskumnej štúdie ASUTV) poukázala na spoločenskú potrebu zavedenia intergeneračného modelu vzdelávania a kompetenčného vzdelávania seniorov v rôznych oblastiach. Je potrebné inšpirovať sa skúsenosťami i modelmi best practices zo zahraničia, napr. z Nemecka či Poľska.
- Demografické zmeny, feminizácia staroby a odlišný životný štýl (identifikovaný tak na úrovni celej spoločnosti, ako aj v kategórii seniorov) vyvoláva potrebu presnejšieho zadefinovania cieľových skupín seniorského vzdelávania a potrebu aktualizácie ponuky vzdelávacích programov (ďalej VP) pre seniorov so zohľadnením genderového hľadiska i odlišných potrieb tzv. tretieho a štvrtého veku.
- V ponuke záujmového seniorského vzdelávania musia mať stále miesto VP zamerané na prácu s počítačom a IKT, ktoré by mali byť neustále aktualizované, pretože prevažná väčšina seniorov študujúcich na UTV využíva moderné IKT.
- Nevyhnutnou súčasťou vzdelávania seniorov na UTV je kvalitná spätná väzba od účastníkov vzdelávania o ponuke VP, kvalite lektorského zabezpečenia, metódach výučby a študijných materiáloch, ktorá má byť získavaná kvantitatívnymi (dotazník, anketa) i kvalitatívnymi metódami (napr. rozhovor). Tieto zistenia je potrebné nielen evidovať, ale aj implementovať do praxe.
- Tradičnú prezenčnú formu seniorského vzdelávania je nutné dopĺňať aj o inovatívne formy využívajúce IKT, sociálne siete a systém MOODLE, čo umožní rozšíriť cieľovú skupinu UTV vzdelávania o ďalšie sociálne kategórie (napr. ľudia ohrození „digitálnou priepasťou“, marginálne a sociálne znevýhodnené skupiny, hendikepovaní ľudia a pod.).
- Súčasná situácia preukázala dopyt po seniorskom záujmovom vzdelávaní na vidieku (najmä v menších vidieckych sídlach) a tiež rastúcu potrebu vzdelávania vedúceho k rozvoju podnikateľských zručností seniorov.
- Seniori – účastníci UTV vzdelávania demonštrovali potenciál a ochotu participovať na dobrovoľníckych aktivitách, čo je potrebné vziať do úvahy a primeraným spôsobom využiť (napr. pri vzdelávacích aktivitách alebo pri organizácii sprievodných akcií, podujatí pre deti a mládež, kluby seniorov a pod.).
V rámci programu konferencie odzneli nasledovné príspevky a vystúpenia hostí:
- Prof. JUDr. Mária Patakyová, PhD. – prorektorka UK v Bratislave
- Mgr. Bibiana Lazarová – poverená vedením odboru celoživotného vzdelávania MŠVVaŠ SR
- Doc. Ing. Pavel Máchal, CSc. -prezident Asociace univerzít třetíhověku ČR
- PhDr. Mária Chaloupková – Jednota dôchodcov Slovenska
- PaedDr. Janka Chládecká, PhD. – riaditeľka CĎV UK v Bratislave
- Dvadsať rokov Asociácie UTV na Slovensku a jej členských UTV, PhDr. Nadežda Hrapková, PhD. – prezidentka ASUTV
- Idea of the U3A in Poland, Dr. Aleksander Kobylarek (Univerzita Wroclaw, Poľsko)
- Intergenerational Education – Development Trends for elderly and young People in Germany, Prof.Dr.paed. Roland Schöne(Univerzita Chemnitz, Nemecko)
- Špecifiká vzdelávania dospelých, PhDr. Sandra Kotlebová (Trnavská univerzita, Trnava)
- Demografické zmeny – výzva aj pre UTV – PhDr. Mária Zvaríková (Technická univerzita Košice)
- Sledovanie vybraných faktorov životného štýlu študentov na UTV – doc. MVDr. Tatiana Kimáková, PhD. (Technická univerzita Košice)
- Cesty k dlhovekosti. Starnutie ako pokračujúce, aktívne prežívané obdobie. – PhDr. Mariana Račková, PhD.(Technická univerzita Košice)
- Intergeneračné vzdelávanie: názory a postoje dvoch generácií (prípadová štúdia ASUTV) – doc. Ing. Mgr. Danka Moravčíková, PhD. (Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre)
- Vzdelávanie v treťom veku na UMB Banská Bystrica – doc. Ing. Irena Šulajová, CSc.(Univerzita Mateja Bela Banská Bystrica)
- Prenosné počítače – Ing. Miroslav Babinský, Ing. Milan. Slezák (Slovenská technická univerzita v Bratislave)
- Spätná väzba ako motor zmien aj v seniorskom vzdelávaní – Ing. Lucia Hrebeňárová, PhD. (Žilinská univerzita)
- Využitie nových technológií vo vzdelávaní seniorov – Ing. Erik Selecký, PhD. (Technická univerzita Zvolen)
- Zlepšenie digitálnych zručností seniorov a znevýhodnených osôb v EU pomocou projektu Grundtvig– učiace sa partnerstvá – PhDr. Katarína Zrubáková, PhD, PhDr. Mgr. Mariana Magerčiaková, PhD., PhDr. Mária Novysedláková, PhD. (Katolícka univerzita Ružomberok)
- Vidiecka univerzita tretieho veku – doc. Ing. Mgr. Danka Moravčíková, PhD. (Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre)
- Projekty seniorov podporujúce rozvoj nových zručností – PhDr. Nadežda Hrapková, PhD. (Univerzita Komenského v Bratislave)
- Zvyšovanie kvality ďalšieho vzdelávania na U3V pri UKF v Nitre – doc. PaedDr. Marcela Verešová, PhD. (UKF v Nitre)
- Školstvo – miesto pre dobrovoľníctvo seniorov – Ing. Lucia Hrebeňárová, PhD. (Žilinská univerzita)
- Vízia prepojenia štúdia UTV a študijného programu Ošetrovateľstvo na JLF UK v Martine – Mgr. Mária Zanovitová, PhD., Mgr. Martina Lepiešová, PhD., Mgr. Ivan Farský, PhD. (Jesseniova lekárska fakulta v Martine – Univerzita Komenského v Bratislave)